top of page

בלוג #17 - רפואת קהילה בישראל

  • תמונת הסופר/ת: Arch. Meyzi Hezkia
    Arch. Meyzi Hezkia
  • 1 ביולי
  • זמן קריאה 3 דקות
בבלוג הקודם #16 - רגולציה לעת זיקנה - הרחבנו אודות אחד השינויים המשמעותיים שנעשו בשנים האחרונות, בעיקר עבור אוכלוסיית הקשישים , אחד השינויים המשמעותיים ביותר הינו קידום תכנית תמ"א 49 למוסדות בריאות.  הסיבה שהתוכנית הזו משמעותית ביותר היא התפיסה החדשה לפיה תהיה מסגרת שתלווה את המשפחות והקשישים ברצף טיפולי ובכך למנוע את העומס בהעברה למוסדות סיעודיים. בלוג זה #17 מתמקד בתמ"א 49 ובמדריך החדש הנלווה להקצאת שטחים לשירותי בריאות בקהילה.
המדריך, שאומץ על ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בשנת 2023, מציין שינוי מהותי בכך שהוא מעביר אחוזים משמעותיים מהמיטות בבתי חולים (15% מהמיטות הכלליות, הגריאטריות והשיקומיות, ו-50% מהמיטות הפסיכיאטריות) אל הקהילה. במסגרת זו, המדריך מדגיש את החשיבות של הקמת מרכזים רפואיים משולבים בקהילה, שינותחו ויסופקו בהתאם למגמות דמוגרפיות וחברתיות, כגון הכפלת אוכלוסיית הקשישים בעשרים השנים הקרובות.

שינוי 20 לתמ"א 1 פרק מוסדות הבריאות (תמ"א 49) נערך במטרה להתוות מדיניות עדכנית לפריסה ולפיתוח של מערכת הבריאות בישראל, וזאת כמענה לצרכיה העתידים של אוכלוסיית המדינה לשנת יעד 2050. לצד התמ"א, המתמקדת בשירותי בריאות ברמה הלאומית והמחוזית, עלה הצורך בהכנתו של מדריך המתמקד בשירותי בריאות בקהילה, הניתנים בדרך כלל ברמת הישוב. הצורך במדריך נובע, בין השאר מהעברתם של שירותי בריאות שונים ובהם : בתחום רפואת הנפש, הרפואה הגריאטרית והרפואה המשקמת מבתי החולים אל הקהילה. 

מצב קיים - רפואה ראשונית כללית
מצב קיים - רפואה ראשונית כללית
המדריך מלווה תהליך של שינוי תפיסה. בעוד שהמדריך הקודם (שפורסם בשנת 2018) המליץ בצורה ברורה על הקצאת קרקע או שטח בנוי ציבורי לשירותי בריאות, בפועל המלצה זו לא יושמה.
יותר מכך, דו"ח נלווה לתכנון שרותי בריאות בקהילה שהוכן בשיתוף עם פז כלכלה והנדסה, מרחיב את הנושא ושופך אור על הפער בין השטחים הציבוריים הנדרשים לטובת שירותי בריאות בקהילה לבין הקיימים. בפרק 4 בדו"ח זה – המלצות ליישום המדריך להקצאת שטחים לשירותי בריאות בקהילה – כתוב כך: היעדר יישום המלצת המדריך התקף (2018) בכל הנוגע להקצאת שטחי ציבור לשירותי בריאות מביא להבנה שאין די בקביעה כזו או אחרת במדריך כדי להביא ליישומה.
כפועל יוצא מכך, שולבו במשך עשרות שנים מרפאות בסדרי גודל מזעריים בתוך מרכזים מסחריים שכונתיים. המרפאות לפי המדריך הקיים (2018) הוגדרו בתחום הרפואה הראשונית בלבד

מתוך דו"ח נלווה לתכנון שירותי בריאות בקהילה (פז כלכלה והנדסה, מינהל תכנון, משרד הבריאות):

עשרות שנים בהן כמעט ולא הוקצו שטחי ציבור לשירותי בריאות בקהילה גרמו לחוסר ידע והיעדר הבנה בנושא זה מצד מוסדות התכנון ומצד המתכננים עצמם. יותר מכך, אנו מעריכים כי היעדר היישום נשען גם על תפיסות מוטעות הרואות בקופות החולים מוסדות למטרת רווח שמקומם בשטחים סחירים.

שלב ראשון - העברת רפואה שניונית ושלישונית לקהילה
שלב ראשון - העברת רפואה שניונית ושלישונית לקהילה

עבודת הרקע הנרחבת שליוותה את צוות התכנון של תמ"א 49 הובילה בין היתר למסקנה, כי בנוסף לכך שקיים פער כיום בין היצע לביקוש שירותי רפואה קהילתיים. הצוות עוד מוסיף - הצורך בשטחים לשירותי בריאות בקהילה צפי לגדול בצורה משמעותית בשל מגמות דמוגרפיות, אפידמיולוגיות וחברתיות ובשל מגמות במדיניות הבריאות ואופן הספקת שירותי הבריאות. ההזדקנות הצפויה באוכלוסיית המדינה צפונה לגדול פי שתיים בעשרים שנים הבאות. לכן הורחבה היריעה המגדירה מהן סוגי הרפואה הניתנים בקהילה ומה נכלל תחת אותם 15% אשר יעברו ממוסדות בתי החולים אל הקהילה – וכיצד יונחו הרשויות והמתכננים להקצות שטחים ולייעד אותם בצורה מיטבית לפי צרכי הקהילה

וכיצד לתכנן מרכזים גדולים יותר המותאמים לגידול הצפוי?

החידוש שהמדריך מביא בגרסה האחרונה שלו הוא כפול: א. הוגדרו בעלי עניין ומספר תמריצים אפשריים לקידום הקצאה כמותית מותאמת לנדרש, בין היתר שילוב שירותים מבונים ציבוריים במגרשים סחירים, על כך התמקדנו בבלוג #15 – שירותי בריאות בקהילה. ב. הוגדרו מחדש כל השירותים המאזנים את מרכז הכובד מבתי החולים לקהילה, בעיקר שירותים של מרפאות חוץ, מכונים, אשפוזי יום, רפואה דחופה, אשפוזים ממושכים למחלות כרוניות ועוד. שינוי מגמות אלו מחייבים הערכות תכנוניות לפריסת שירותי בריאות בקהילה, במרכזים משולבים הכוללים סל שירותים נרחב ומקצועי, רצוי לצד שירותים סחירים.

שלב שני - איחוד תחומים במרכזי רפואה קהילתיים
שלב שני - איחוד תחומים במרכזי רפואה קהילתיים

במקביל להגדלת השטחים עבור מוסדות בריאות בקהילה ולהרחבת פריסתם עקב כך, המדריך מציע מרכזי בריאות ללא קביעת השימושים בהם בכדי לאפשר שינוי והתאמה של סוג וטיב השירותים הרפואיים בהם. זאת לצורך הגמישות התכנונית ותאמת המרכזים לצרכי האוכלוסייה בהווה ובעתיד. המדריך מציע שלושה דגמים למרכזי בריאות – שכונתי, רובעי ועירוני, ללא הבדל פרוגרמתי עקרוני ביניהם, ובלבד שיאפשרו איחוד של שירותי בריאות במבנים.



המדריך רואה חשיבות רבה בתכנון מרכזים רחבי היקף שיכללו סל שירותים נרחב ומקצועי, תוך התאמה לצרכי הקהילה והזדקנות האוכלוסייה

במשרדנו "מייזי אדריכלים" אנו מעניקים שירותים ייעודיים של כתיבת תכנית אב למרכזים רפואיים קהילתיים ומנסחים פרוגרמות מותאמות לפי עקרונות צוות מנהל התכנון ומשרד הבריאות. אנו מזמינים אתכם לעקוב אחרינו באתר וברשתות החברתיות בנושאים הקשורים לתכנון לגיל השלישי.

Comments


Meyzi 
Architects

Come for a visit

Hamikzoa 9, 4th floor
Montefiore, Tel Aviv

Contact us

Tel. +972-3-9466626
office@meyzi.co.il

Get your updates 

@2017 מאת מייזי חזקיה | אדריכל | www.meyzi.co.il

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
bottom of page