התאמת מערכת שירותי הבריאות לשינויים הדמוגרפיים, החברתיים והכלכליים החזויים לשנת 2048
___________________________________________________________________________ בעוד כעשרים שנה, מדינת ישראל תחגוג את שנת המאה שלה. בעקבות כך יצא תיקון מספר 20 לתמ"א 1, אשר נקרא "תכנית המתאר הארצית למוסדות בריאות - תמ"א 49". תכנית זו נערכה ביוזמה ובהובלה של משרד הבריאות ומינהל התכנון במשרד האוצר, במטרה להתוות מדיניות עדכנית לפריסה ופיתוח של מערכת מוסדות הבריאות, כהיערכות לצרכים העתידיים לקראת המאה למדינת ישראל. במסגרת תכנית זו, הושם דגש על גידול האוכלוסייה בישראל, הצפי למיטות רפואיות נדרשות, וההזדקנות המתרקמת באוכלוסייה.
בין הנושאים המרכזיים המהווים את מטרת תכנית המתאר, והוא הבשורה האמיתית בעדכון האחרון (ממאי האחרון 2024) הוא העדכון האחרון ל-"מדריך הקצאת שטחים לשירותי בריאות בקהילה". החידוש הוא ההבנה שיש לערוך שינוי בדיסיפלינה הסקטוריאלית הקיימת והשינוי הוא הכלת עירוב שימושים גם על תחום הרפואה. שלושה סוגים של שירותי בריאות יועברו לתחום הקהילה ויעברו מידיה של המדינה לידיהם של הרשויות המקויות והיזמים הפרטיים, התחומים הללו הם: רפואת הנפש, הרפואה הגריאטרית והרפואה המשקמת. כל אלו יועברו מבתי החולים אל הקהילה.
במדריך מפורט כי הצורך בשטחים לשירותי בריאות בקהילה צפוי לגדול בצורה משמעותית בשל מגמות דמוגרפיות, אפידמיולוגיות וחברתיות ובשל מגמות במדיניות הבריאות ואופן הספקת שירותי הבריאות: כך מפורט כי בעולם נראה כי ישנה עדיפות במתן שירותי בריאות בקרבה לבית ובסביבה קהילתית מוכרת. הנטייה היא להעביר את מרכז הכובד בהספקת שירותי בריאות מבתי החולים לקהילה.
שלושה סוגים של שירותי בריאות יועברו לתחום הקהילה ויעברו מידיה של המדינה לידיהם של הרשויות המקומיות והיזמים הפרטיים, התחומים הללו הם: רפואת הנפש, הרפואה הגריאטרית והרפואה המשקמת. כל אלו יועברו מבתי החולים אל הקהילה
שירותי רפואה נוספים מוגדרים כעת כמכלול הכולל:
מרפאה/מרכז לבריאות הנפש,
מרפאה/מרכז גריאטריים,
מרפאה/מרכז לשיקום,
מעון שיקומי,
מרפאה תעסוקתית
מוקד רפואה דחופה.
כל אלה ניתנים לחישוב ולכימות היקפי השטח הנדרשים עבור כל תושב, סה"כ שטחים נדרשים ברמה השכונתית עד הרמה העירונית-אזורית עבור שירותים אלו הם 0.1 מ"ר לנפש. אם ניקח את העיר כפר סבא לדוגמא, נבין כי נחוצים מכסות בסדר גודל של 10,000 מ"ר עבור מרכזים לשיקום, גריאטריה ובריאות הנפש, לפי המדריך המעודכן.
הערות חשובות לגבי אופן מימוש מכסות השטח לשירותי בריאות:
יודגש כי הקצאת שטחי הציבור למרכזי הבריאות אינה לשירותי רפואה פרטית. עם זאת ניתן לשלב במבנה אחד שירותי רפואה ציבורית בשטחי ציבור עם שירותי רפואה פרטית בשטחים סחירים. ככלל, מוצע שלא להקצות מגרש ציבורי ייעודי עבור מרכזי בריאות, אלא לשלב אותם בעירוב שימושים כשטחי ציבור בנויים במגרש ציבורי עם שירות ציבורי אחר או במגרש סחיר
לאור המחסור במשאב הקרקע והצורך בשימוש יעיל במשאב זה ובשל המורכבות בהקצאה של שטחים ציבוריים, מוצע סל מנגנונים להקצאת שטחים למוסדות בריאות – מתוכו יש לבחור בהתאם לשיקולים ברמת האזור והישוב ובהתאם לאפשרויות הקיימות במתחם בו מקודם התכנון:
שטח בנוי ציבורי במגרש סחיר: הקצאה כזו של שטחים מבונים ציבוריים עבור מוסדות בריאות בשטח סחיר מהווים יתרון מאחר והיא מייצרת מגוון ומאפשרת מרחב עירוני פעיל באמצעות שילובם של מוסדות הבריאות לצד שימושים אחרים.
שטח סחיר ייעודי סטטוטורית לשימושי בריאות: פתרון זה עדיף על מצב בו שימושי הבריאות נאלצים להתחרות בשימושים סחירים בעלי יכולת תשלום גבוהה. צמצום התחרות יכול להוזיל את מחירי השטחים. יתרון נוסף נובע מכך שלגורים המסחרי המפתח את השטחים יש אינטרס ברור לתכננם כך שיתאימו מראש לשימושי הבריאות.
שטח סחיר כללי: זהו פתרון ברירת מחדל שנעשה בא שימוש במקרים בהם לא הוקצה היקף השטחים המרבי לשירותי בריאות בשטחי ציבור או בשטח סחיר ייעודי סטטוטורית לשימושי בריאות.
Comments